Kleine irritaties tussen buren kunnen uitgroeien tot hevige ruzies als je er niet goed met elkaar over praat. Om zulke ruzies te voorkomen werken woningcorporatie Woonkracht10 en Stichting Welzijn Alblasserdam al ruim 6 jaar met getrainde buurtbemiddelaars. Op 17 februari hebben Woonkracht10 en Stichting Welzijn Alblasserdam de samenwerking voor Buurtbemiddeling verlengd en een nieuwe samenwerkingsovereenkomst gesloten.

Keiharde muziek of rennende kinderen. Een hond die voor de deur plast. Of altijd spullen op de galerij. Irritaties tussen mensen liggen snel op de loer. Nu heel veel mensen thuis werken en scholen, sportverenigingen en buurthuizen gesloten zijn, misschien nog wel meer dan anders. Buurtbemiddeling is een bewezen en effectieve manier om dit soort problemen aan te pakken en wordt al in meer dan 300 gemeenten in Nederland ingezet. Ook in Alblasserdam wordt het met succes toegepast. In 2020 heeft Buurtbemiddeling 33 aanmeldingen ontvangen. In meer dan de helft van die zaken zijn de problemen opgelost door een gezamenlijk gesprek met de buurtbemiddelaar. Vandaar dat de Stichting Welzijn Alblasserdam en Woonkracht10 hun samenwerking van harte voort zetten.

Samen tot een oplossing komen
Buurtbemiddeling is er voor alle inwoners van Alblasserdam. Er zijn 8 buurtbemiddelaars. Dat zijn getrainde vrijwilligers. Zij kiezen geen partij en geven geen oordeel over de situatie. Wat ze wel doen is buren of groepen buurtgenoten helpen om met elkaar in gesprek te gaan over de problemen. Daarnaast biedt de buurtbemiddelaar ook een luisterend oor en krijgen inwoners tips over hoe ze op een goede manier het gesprek aan kunnen gaan met een buurtgenoot. Een professioneel geschoolde coördinator van de Stichting Welzijn Alblasserdam is verantwoordelijk is voor de screening van de aanmeldingen. Deze coördinator heeft contact met het netwerk en geeft begeleiding aan de vrijwillige buurtbemiddelaars. Dit met het doel om samen tot een oplossing te komen.

Ondertekening
Bestuurder Erwin van Zwijnenburg (Woonkracht10) en directeur Denise Kil-van Dongen (Stichting Welzijn Alblasserdam) tekenden de samenwerkingsovereenkomst. Daarin leggen ze vast dat dat tenminste 60% van de zaken leidt tot een positief resultaat. Erwin Zwijnenburg: "Kleine irritaties tussen buren kunnen escaleren tot moeilijk oplosbare conflicten die veel spanningen tussen mensen kunnen veroorzaken. Buurtbemiddeling helpt om in een vroegtijdig stadium buren of buurtgenoten weer in gesprek te laten komen en erger te voorkomen. We zijn dus blij met de hernieuwde samenwerking". Denise Kil-van Dongen: "In het afgelopen jaar hebben we meer dan ooit ervaren hoe belangrijk het is om snel te kunnen schakelen tijdens veranderingen. Corona bracht ook voor de buurtbemiddeling een extra dynamiek met zich mee. Doordat de bewoners vanwege de Lock down meer thuis waren ontstond het risico op toenemende irritatie en onvrede in de woonomgeving. Nog meer is duidelijk geworden dat het vroegtijdig signaleren zeer belangrijk is om tijdig te kunnen inspelen op de onvrede en ongenoegens".

Op tijd contact zoeken
Buurtbemiddeling werkt het best als de problemen nog niet heel groot zijn. Neem dus op tijd contact op met Stichting Welzijn Alblasserdam als u het contact met de buren wilt verbeteren, maar daar zelf niet uitkomt. Dat kan via 078-202 12 20 of mail naar info@stichtingwelzijnalblasserdam.nl.